Alarmerande om sjuknärvaro

Många går till jobbet fast man inte är frisk

“De med ansvar för andra personer är mer benägna att gå till jobbet även när de mår dåligt. Särskilt om organisationen är slimmad eller underdimensionerad”, säger Gunnar Aronsson, professor i arbetspsykologi vid Stockholms universitet.

Så slipper du sjuknärvaro
1. Organisera så att någon annan kan ta över din arbetsuppgifter om det behövs.
2. Ägna dig åt goda vanor även vid hög arbetsbelastning.
3. Fokusera på en sak i taget. Nya rön visar att multitasking inte är så bra.
4. Rikta uppmärksamheten på en plats. På jobbet ska du inte tänka på uppgifter i hemmet och vice versa.
5. Acceptera att du kan känna dig trött, nedstämd eller irriterad. Håll dig inte för dig själv då.
6. Undvik en företagskultur där man är ständigt anträffbar.
7. Uppmärksamma signaler som ont i magen och sömnstörningar.
8. Var inte för alarmistisk. Vissa perioder är det naturligt att gå upp i jobbet.
9. Acceptera naturlig stress, shit happens.

http://www.va.se/nyheter/2015/04/15/jobbar-du-fast-du-ar-sjuk-brsluta-med-det/

Dela på facebook
Facebook
Dela på google
Google+
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på pinterest
Pinterest